Suwałki
Dwóch wyburzeń w okolicach Papierni wymaga nowy przebieg trasy kolejowej Rail Baltica w Suwałkach. Planowany tor niemal na całym miejskim odcinku zaplanowano po istniejącej linii kolejowej. Jego przebieg przedstawili w czwartek (05.12.19) w ratuszu przedstawiciele PKP. Na spotkanie przybyło około 30 mieszkańców. Większych uwag i zastrzeżeń nie mieli. Zgodnie z planami PKP dworzec towarowy będzie znajdował się wyłącznie na obecnej stacji Papiernia, co będzie wymagało wyburzenia stolarni i jednego z domów. Tory będą biegły pod wiaduktami drogowymi na ulicy Raczkowskiej i 100-lecia Niepodległości. Na ulicy Sejneńskiej powstanie wiadukt kolejowy. Obecny dworzec przy ulicy Kolejowej ma obsługiwać jedynie ruch osobowy. Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, zapowiada rozmowy z właścicielami nieruchomości, których dotkną wyburzenia.
Rail Baltica to międzynarodowa linia kolejowa, która ma łączyć Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Planowana prędkość pociągów będzie sięgała 250 kilometrów na godzinę. Budowa torów i koniecznej infrastruktury na odcinku Ełk-Suwałki-granica państwa ruszy w 2023 roku i potrwa do 2027. Teraz na Suwalszczyźnie trwają konsultacje w sprawie kolejnego wariantu jej przebiegu. Spotkania z mieszkańcami odbyły się w gminach Raczki, Szypliszki, Puńsk i w gminie Suwałki.
Autor: AP