Radio 5

Jak poprawnie smarować łożyska

Group of industrial ball bearings in row. Isolated on white background 3d

 

O regularnym smarowaniu łożysk nikomu nie trzeba przypominać. Robi się to po to, aby zmniejszyć tarcie między elementami tocznymi, co chroni łożysko przed korozją i wnikaniem zanieczyszczeń. Dowiedz się, jak to robić poprawnie.

Zacznijmy od wyjaśnienia, jaką funkcję pełni smar w przypadku łożysk. Oddziela on bowiem elementy toczne od pierścienia. Dzięki temu redukuje tarcie, a co za tym idzie zapobiega ich przedwczesnemu ścieraniu i korozji. Teraz przejdźmy do krótkiego opisu dostępnych środków smarnych. Łożyska smarować możemy przy pomocy smaru, oleju lub mydeł wapniowych i litowych opartych o związki organiczne. Środek smarny nie powinien być wypłukiwany przez wodę, ponieważ mogłoby to spowodować dostawanie się zanieczyszczeń do środka. Z kolei w przypadku oleju dodaje się także specjalne środki antykorozyjne. Należy przy tym pamiętać, że nie wolno mieszać różnych środków smarnych.

Przechowywanie środków smarnych

Smary, oleje i mydła do smarowania łożysk zaleca się przechowywać w szczelnych opakowaniach. Po wyjęciu i rozpoczęciu smarowania należy pilnować, aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do smaru. Jest to o tyle ważne, że ze swej natury mają tendencją do przyciągania różnego rodzaju zanieczyszczeń. Jeśli do smarowania łożyska używamy oleju, to przed użyciem dobrze jest do przefiltrować i w taki sposób oczyścić. Dodatkowo należy dokładnie umyć urządzania, które będziemy wykorzystywać do smarowania.

Smarowanie należy przeprowadzić odpowiednio często, najlepiej tuż przed utratą właściwości poślizgowych. Jeśli zaś używamy oleju, to częstotliwość wymiany uzależniona jest od jego pozostałej ilości, metody nakładania, a także warunków, w jakich łożysko pracuje. Przykładowo najrzadziej musimy wymienić olej w łożysku, jeśli zastosowano metodę zanurzeniową. Jeśli zaś olej naniesiono metoda obiegową, należy go wymienić zgodnie z tym, ile razy ma przepłynąć przez łożysko zanim się zużyj/. Z kolei jeśli olej nanosimy poprzez mgłę olejową, należy wymienić go już po jednym razie.

Jak smarować łożysko

Łożyska smarujemy poprzez dostarczanie małych ilości środka smarnego do środka elementu, uzupełniając tym samym ten zużyty. Wykorzystujemy do tego specjalny kanał smarowy w oprawie elementu. Dobrze jest zastosować smarownicę ciśnieniową, która zapewni dotarcie smaru w każdy zakamarek. Prawidłowo doprowadzony smar powinien znaleźć się blisko czoła pierścienia zewnętrznego. W zależności od modelu łożyska (np. łożyska baryłkowe) środek smarny można także uzupełnić wykorzystując specjalne rowki smarowe, które znajdują się w pierścieniu zewnętrznym. Przydatne są także specjalne otwory, które umożliwiają odpływ nadmiaru wprowadzonego oleju czy smaru. Dzięki temu zużyty smar nie zalega w środku elementu, a to jak wiemy spowodowałoby wzrost temperatury pracy łożyska.

Artykuł dostarczył sklep Akcesoria CNC oferujący łożyska wahliwe pood adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/195-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-kulkowe-wahliwe

Artykuł sponsorowany