Region
Jest odpowiedź na stanowisko suwalskich radnych w sprawie przebiegu trasy Via Carpatia. Drogowcy biorą pod uwagę wariant, za którym optują suwalscy samorządowcy.
Jak informowaliśmy, w grudniu Rada jednogłośnie przyjęła stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia po trasie krajowej ósemki i połączenia jej z trasą Via Baltica w miejscowości Raczki. To oznaczałoby skomunikowanie Suwałk z Białymstokiem drogą ekspresową. Tymczasem drogowcy od kilku lat biorą pod uwagę połączenie Via Baltica i Via Carpatia trasą Ełk – Knyszyn. To niepokoi samorządowców z Suwalszczyzny.
Na stanowisko rajców odpowiedział Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. W przesłanym dokumencie napisał, że „początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki – Augustów – Korycin”.
Jak podkreślił Tomasz Żuchowski „ostateczny wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach […] Przewidywany termin uzyskania decyzji to II kwartał 2023 roku” Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2026 roku. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie zastrzega również, że „na obecnym etapie prac przygotowawczych nie ma możliwości wskazania wariantu przebiegu drogi ekspresowej S16 Ełk – Knyszyn”.
Autor: AP