Radio 5

Płonne nadzieje związkowców

Płonne okazały się nadzieje związkowców z suwalskiego PKSu, którzy liczyli na pomoc wojewody w walce przeciwko połączeniu ich spółki z pozostałymi podlaskimi PKSami. Jak wiadomo podlaskie spółki PKS od kilku dni działają jako jedna – PKS Nova. Władze województwa podlaskiego uznały, że tak będzie lepiej. Połączenie ma pomóc w utrzymaniu spółek na konkurencyjnym rynku przewozów. Przeciwko byli związkowcy z Suwałk. Ich zdaniem suwalski PKS tylko na tym mariażu straci. Liczyli, że wojewoda podlaski unieważni decyzję Zarządu Województwa Podlaskiego w tej sprawie. Służby wojewody nie zakwestionowały jednak decyzji Zarządu. Jak poinformowała w przesłanej dziś (12.01) Radiu 5 odpowiedzi Anna Idźkowska, rzecznik prasowy Wojewody Podlaskiego, uchwały nie budziły zastrzeżeń organu nadzoru. Rzecznik zaznaczyła, że „Wojewoda Podlaski oceniał pod kątem legalności jedynie poszczególne akty, nie oceniał zaś całego procesu łączenia spółek prawa handlowego odpowiedzialnych za drogowy transport publiczny, bowiem jest to wyłączna kompetencja właściwego sądu rejestrowego, który proces uznał za dokonany zgodnie z prawem, wydając w tym zakresie postanowienie o zarejestrowaniu nowej spółki.”

Odpowiedź rzecznika Wojewody Podlaskiego:

W ramach przyznanych wojewodzie kompetencji nadzorczych, ocenie legalności poddane zostały uchwały Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 29 listopada 2016 roku udzielającej pełnomocnictw do glosowania na Walnym Zgromadzeniu spółek: PKS Suwałki, PKS Łomża, PKS Zambrów, PKS Siemiatycze, PKS Białystok za połączeniem w/w spółek w jeden podmiot, które to uchwały były następstwem podjętej Uchwały Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie działań zmierzających do połączenia spółek prawa handlowego odpowiedzialnych za drogowy transport publiczny, w których Województwo Podlaskie posiada udziały lub akcje, która również nie budziła zastrzeżeń organu nadzoru.

Istotnym pozostaje, iż Wojewoda Podlaski oceniał pod kątem legalności jedynie poszczególne akty, nie oceniał zaś całego procesu łączenia spółek prawa handlowego odpowiedzialnych za drogowy transport publiczny, bowiem jest to wyłączna kompetencja właściwego sądu rejestrowego, który proces uznał za dokonany zgodnie z prawem, wydając w tym zakresie postanowienie o zarejestrowaniu nowej spółki.