Radio 5

Protest mediów przeciwko podatkowi od reklam

Kraj.

Radio 5 w pełni solidaryzuje się z rozpoczętym w środę (10.02) ogólnopolskim protestem mediów.  Od rana niektóre stacje telewizje zamiast programu nadają specjalny komunikat, a część stacji radiowych zmieniła program i nadaje albo samą muzykę, albo powtarza wspomniany komunikat.  Protestują też portale internetowe i niektóre dzienniki. Powodem jest plan wprowadzenia podatku od reklam emitowanych w radiu telewizji i internecie. „Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza i słuchacza” – piszą największe polskie media w liście adresowany do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych. Jak możemy przeczytać w apelu, wprowadzenie zapowiadanej składki od reklam będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, oraz pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym. Autorzy listu sprzeciwiają się używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia tego nowego obciążenia, które przetrwa epidemię Covid-19 i trwale obciąży wolne media w Polsce.

Autor: mz

List otwarty

do władz Rzeczypospolitej Polskiej
i
liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.  Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. – osłabienie a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. – ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. – pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. – faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalne media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążanie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu: