Komunikacyjne OC – czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej to ubezpieczenie majątkowe, zapewniające ochronę przed finansowymi skutkami szkód, wyrządzonych wskutek ruchu pojazdu mechanicznego.
Umowa ubezpieczeniowa zawierana jest na pojazd mechaniczny, a nie na kierowcę, jak to ma miejsce w niektórych krajach. Nie oznacza to jednak, iż w stosunku do kierowcy posiadacz pojazdu nie może wysunąć żadnych roszczeń. Rekompensata z OC nie jest wypłacana właścicielowi samochodu, ale stronie poszkodowanej – to jedna z podstawowych różnic pomiędzy OC, a dobrowolnym ubezpieczeniem autocasco (AC).
Przypomnijmy, że obowiązek posiadania ważnego OC nakłada na polskich kierowców ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Szkoda komunikacyjna – co to takiego?
Pod pojęciem szkody należy rozumieć ubytek, jaki dotyka prawnie chronionych dóbr poszkodowanego – w omawianym kontekście chodzi o szkody, które zaistniały w wyniku zdarzeń spowodowanych ruchem pojazdu. Mogą one mieć charakter majątkowy i niemajątkowy, chociaż do rzadkości nie należą sytuacje, gdy jednocześnie zostaje wyrządzona szkoda na mieniu i osobie.
Pojęcie szkody komunikacyjnej jest ogólnie bardzo szerokie i dość skomplikowane, a istotną rolę odgrywa tutaj definicja pojazdu w ruchu. W ruchu znajduje się on od chwili uruchomienia silnika aż do momentu zakończenia jazdy – ruchu pojazdu nie należy w świetle przepisów mylić ze zmianą miejsca jego położenia.
Ubezpieczyciele uwzględniają ponadto kwestie związane z postojami – ważne jest to, gdzie postój miał miejsce. Przyjmuje się, że pojazd nie był w ruchu, jeśli odbył postój na drodze publicznej.
Za jakie szkody nie odpowiada ubezpieczyciel?
Okoliczności każdego zdarzenia, wskutek którego została spowodowana szkoda komunikacyjna, są dokładnie badane przez ubezpieczycieli. Kierowcy muszą być świadomi tego, iż firma ubezpieczeniowa nie ponosi odpowiedzialności za wszystkie szkody. Dzieje się tak m.in. w przypadku:
– przewożenia za opłatą ładunków, przesyłek lub bagażu,
– zanieczyszczenia bądź skażenia środowiska,
– uszkodzenia lub utraty mienia właściciela pojazdu przez kierującego pojazdem,
– zdarzeń, w których biorą udział pojazdy, należące do jednej osoby,
– zdarzeń spowodowanych umyślnie bądź pod wpływem alkoholu lub środków psychotropowych,
– ucieczki kierowcy z miejsca zdarzenia.
Kupując ubezpieczenie OC (np. na ubezpieczamy-auto.pl), trzeba koniecznie zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU), gdzie wyszczególnione są zdarzenia objęte ochroną i wykluczone z niej.
Szkody, a suma gwarantowana ubezpieczenia
Odpowiedzialność za szkody ubezpieczyciel ponosi do sumy gwarantowanej ubezpieczenia OC. Sumy te są określane ustawowo – w 2019 r. wynoszą:5 210 tys. euro(szkody na osobie) oraz 1 050 tys. euro(szkody w mieniu). Kwoty te dotyczą jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych osób.
W praktyce oznacza to dokładnie tyle, że we wszystkich towarzystwach ubezpieczeniowych sumy gwarantowane komunikacyjnego OC są jednakowe – podobnie jest z zakresem ochronyo wynikającym z umów, wszędzie jest on taki sam. W związku z tym w interesie kierowcy leży to, aby znaleźć jak najtańsze OC (np. na ubezpieczamy-auto.pl) – wyższa cena nie jest bowiem równoznaczna ze skuteczniejszą ochroną. Najlepszym sposobem na OC w atrakcyjnej cenie jest porównywanie ofert i przeprowadzanie kalkulacji składki za pomocą specjalnego kalkulatora OC.
Umowa ubezpieczeniowa zawarta w Polsce obowiązuje nie tylko w kraju, ale także w pozostałych państwach Unii Europejskiej oraz w Chorwacji, Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Warto ponadto przypomnieć, iż za jazdę bez ważnego OC grożą kary – ciągłość ochrony ubezpieczeniowej nie może zostać przerwana nawet na jeden dzień. Opłaty nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny są wysokie, np. pozostawanie bez ochrony ubezpieczeniowej przez 14 lub więcej dni kosztuje 4500 zł (dotyczy samochodów osobowych).
Artykuł sponsorowany.