Radio 5

Rozmawiali o Rail Baltice

Suwałki

Rozmowy na temat Rail Baltici prowadziła dziś (31.07) z prezydentem Suwałk firma, która przygotowuje studium wykonalności dla linii kolejowej na odcinku od Ełku do granicy z Litwą. Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania, związane z przecięciem istniejących dróg z projektowaną linią kolejową.

– Po wybudowaniu Rail Baltici pociągi będą mogły mknąć linią kolejową z prędkością do 250km/h. W związku z tym konieczne jest zapewnienie bezkolizyjnych i bezpiecznych skrzyżowań dróg z koleją – mówili w trakcie spotkania przedstawiciele firmy.

Ostateczny przebieg linii kolejowej powinien być zatwierdzony na przełomie 2019 i 2020 roku. Przewiduje się, że zaraz po tym zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej dla wybranego wariantu, w którym projektanci szczegółowo określą rozwiązania techniczne dla tej inwestycji.

Już teraz wiadomo, że przez Suwałki linia kolejowa przebiegać będzie po obecnej trasie. Uszczegółowiono też, w jaki sposób będzie przecinała się z istniejącymi drogami. – Cieszę się, że będą to tylko i wyłącznie skrzyżowania bezkolizyjne. To wpłynie na bezpieczeństwo suwalczan oraz poprawi przepustowość na drogach. Kierowcy nie będą musieli nigdzie czekać, aż przejedzie pociąg. Ruch będzie odbywał się płynnie – powiedział Czesław Renkiewicz.

Na południu Suwałk, gdzie linia kolejowa przecina się z ulicą Raczkowską, wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nad torami. Tak samo będzie przy Wojska Polskiego, gdzie również powstanie wiadukt drogowy. Pomiędzy Raczkowską a Wojska Polskiego wybudowana zostanie stacja towarowa, natomiast dotychczasowa, mieszcząca się w centrum miasta przy ulicy Utrata i Przytorowej, zostanie zlikwidowana. Przy Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z Sejneńską i Staniszewskiego. Na wysokości tej ostatniej ulicy powstanie stacja pasażerska. Przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nad jezdnią i wjadą na stację główną, mieszczącą się na wysokości obecnego dworca. Składy, które pojadą dalej na Litwę przy ulicy Północnej, przejadą również wiaduktem kolejowym. Wszystkie konstrukcje w naszym mieście powstaną w ramach budowy nadgranicznego odcinka Rail Baltica.