Region
Stanowisko w sprawie poparcia budowy łącznika tras Via Carpatia i Via Baltica w wariancie przebiegającym po drodze krajowej numer 8 i połączeniu ich na węźle Raczki, podpisali dziś (3.02) w Augustowie samorządowcy i przedsiębiorcy z Suwalszczyzny. Jednocześnie zapewnili, że nie są przeciwni skomunikowaniu Białegostoku z Ełkiem. Zaznaczyli jednak, że priorytetowe znaczenie dla województwa podlaskiego stanowi bezpieczna i funkcjonalna Droga Krajowa numer 8 na osi północ-południe.
W podpisanym stanowisku zwrócili uwagę, że po DK nr 8 porusza się cztery razy więcej pojazdów ciężarowych niż po innych ekspresówkach Podlasia. Popierana trasa będzie przecinała Dolinę Biebrzy w najwęższym miejscu – koło Sztabina. Ponadto dla obwodnic Suchowoli i Sztabina wydano odpowiednie decyzje środowiskowe i ogłoszono przetargi na ich budowę. Co więcej, połączenie Via Carpatia z Via Balticą w proponowanym wariancie zmniejszy emisję spalin, bo po krajowej ósemce ciężarówki będą miały krótszą do pokonania trasę.
Dokument podpisali między innymi Mirosław Karolczuk, burmistrz Augustowa i inicjator przedsięwzięcia, Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, Arkadiusz Nowalski, burmistrz Sejn, Bogdan Dyjuk, radny wojewódzki oraz Bogdan Sadowski, suwalski przedsiębiorca z Izby Przemysłowo-Gospodarczej.
Samorządowcy zapowiedzieli, że do końca lutego pod ich stanowiskiem będą zbierać podpisy mieszkańców regionu. Trzeba zaznaczyć, że zabiegi o budowę drogi ekspresowej Białystok-Augustów w ostatnich miesiącach przybierają na sile. Swoje poparcie dla tej inicjatywy wyrażają miejscowi parlamentarzyści, samorządowcy, społecznicy. Przed kilkoma dniami, z inicjatywy grupy suwalczan, w sieci internetowej ruszyła zbiórka podpisów w tej sprawie. Wszystko dlatego, że niebawem rządzący mają podjąć decyzje dotyczące przebiegu dróg ekspresowych.
Autor: AP