18.09.2020
Jaki orbitrek kupić – 5 punktów, na które musisz zwrócić uwagę
Nieubłaganie zbliża się jesień. Wieczory stają się chłodniejsze, częściej również pada deszcz. Taka pogoda nie sprzyja uprawianiu sportu na zewnątrz. Dlatego też warto zainwestować w porządny sprzęt do ćwiczeń, dzięki któremu utrzymamy idealną sylwetkę przez cały rok. Orbitreki nie bez powodu cieszą się tak wysokim poziomem popularności. Sprawdź, o czym trzeba pamiętać, kupując urządzenia tego typu.
Rodzaje hamowania w orbitrekach
Przed zakupem orbitreka zaleca się zdobycie choćby podstawowej wiedzy na temat tych urządzeń. Pomoże to nie tylko właściwie i świadomie zainwestować swój kapitał, ale również sprawi, że korzystanie z orbitreka w przyszłości stanie się o wiele prostsze i przyjemniejsze.
Na początku warto zastanowić się, z jakiego typu system hamulcowy powinien być wyposażony dany orbitrek. Do wyboru są modele:
– mechaniczne — ten rodzaj hamulców jest najbardziej podstawowy, co sprawia, że powoli odchodzi w niepamięć. Maszyny z systemem hamulcowym tego typu są najtańsze, a ich żywotność jest znacznie mniejsza niż w przypadku nieco bardziej zaawansowanych modeli;
– magnetyczny — cechą charakterystyczną takich orbitreków jest to, że są one o wiele cichsze podczas użytkowania od tradycyjnych modeli mechanicznych. W urządzeniach magnetycznych można samodzielnie zmieniać opór przy pomocy odpowiedniego pokrętła. W bardziej zaawansowanych wersjach istnieje możliwość korzystania z wbudowanego ekranu dotykowego, na którym wyświetla się m.in. prędkość wyrażona w kilometrach na godzinę, czas jazdy i ilość spalonych kalorii;
– elektromagnetyczny — takie orbitreki są najdroższe i najbardziej zaawansowane technologicznie. Ten typ systemu hamulcowego cechuje się bardzo małą awaryjnością, co bez wątpienia jest jego atutem. Użytkownicy dodatkowo mogą korzystać z licznych programów treningowych i większej skali oporów. Jedynym minusem maszyn tego typu jest to, że bez zasilania elektrycznego nie można poćwiczyć.
Szerokość rozstawu stóp, wysokość i długość kroku
Najlepiej jest wtedy, gdy rozstaw stóp podczas ćwiczenia na orbitreku jest jak najmniejszy. Powinien do złudzenia przypominać naturalne ułożenie kończyn dolnych Najważniejsze jest jednak to, żeby orbitrek nie zmuszał użytkownika do tzw. chodu kaczki.
Długość pojedynczego kroku jest bardzo istotna, podobnie zresztą jak jego wysokość. Wartości te każdorazowo powinny zostać dopasowane indywidualnie do użytkownika.
Budowa orbitreka – informacje praktyczne
Orbitrek to przykład wielofunkcyjnego urządzenia, które łączy w sobie cechy klasycznego steppera, rowerka treningowego i bieżni. Dzięki takiej budowie maszyny możemy w trakcie jednego treningu angażować praktycznie wszystkie mięśnie.
Tak naprawdę najważniejszym elementem budowy orbitreka jest koło zamachowe. To właśnie jego ciężar decyduje o tym, jak bardzo angażujący jest trening.
Programy treningowe i funkcje dodatkowe
Fani wyczerpujących treningów z pewnością docenią fakt, że w bardziej zaawansowanych modelach orbitreków mogą skorzystać z ustawień, dzięki którym imitowane są poszczególne warunki – np. marsz pod górę, spacer po nizinach lub terenie mieszanym.
Napęd: przedni, czy tylny?
Wszystko zależy tak naprawdę od indywidualnych wymagań użytkownika. Warto jednak wspomnieć, że podstawowymi cechami orbitreków z tylnym kołem zamachowym są:
– niższa cena kupna,
– mniejsze gabaryty,
– duży rozstaw stóp,
wyższy krok zależny od średnicy koła zamachowego.
Jeśli zaś chodzi o cechy orbitreków z przednim napędem, to warto wiedzieć, że:
– mają zadowalający parametr Q – rozstaw stóp przypomina ten normalny,
– są funkcjonalne, a ich jakość dorównuje orbitrekom, z których można korzystać na siłowni,
– zajmują więcej miejsca niż modele z przednim napędem.
Oczywiście orbitreki z napędem przednim są również sporo droższe, a ich serwisowanie wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi. Jednocześnie są to maszyny psujące się rzadziej od swoich prostszych wersji. Jak zawsze – wszystko jest zależne od indywidualnych potrzeb.
Artykuł sponsorowany