15.02.2019
Suwałki
17 marca mija termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Suwałk. W ostatnim czasie pojawiły się sygnały, że może to nie być równoznaczne z otwarciem jej dla ruchu samochodów.
– Zabiegałem o to, by umożliwić przejazd obwodnicą Suwałk jeszcze przed świętami. Teraz słyszę z przekazów medialnych, że tiry pojadą tą drogą w drugim kwartale tego roku, a drugi kwartał to najszybciej kwiecień – informuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Martwi mnie to odwlekanie otwarcia obwodnicy w czasie. Domyślam się jednak, że decydują o tym nie drogowcy, a politycy. W maju odbędą się wybory do europarlamentu i być może wtedy droga zostanie uroczyście otwarta – dodaje prezydent Suwałk.
Tymczasem stan ulicy Utrata codziennie rozjeżdżanej przez kilka tysięcy tirów pogarsza się i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców Suwałk. – Ulica Utrata mówiąc wprost jest zdewastowana. Najgorzej wygląda odcinek od Wigierskiej do Łąkowej. Doraźne naprawy nie pomagają, konieczny jest kompleksowy remont, a ten rozpocznie się nie wcześniej niż wtedy, gdy tiry znikną z Suwałk – tłumaczy Czesław Renkiewicz. – Złożyłem już wniosek do Ministra Infrastruktury o dofinansowanie tej inwestycji. Chcemy wyremontować całą ulice Utrata na odcinku od dworca PKS do Łąkowej.
Przypomnijmy, że o budowę obwodnicy Suwałk zabiegali suwalczanie. Powstał Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk, który zorganizował 3 protesty, jakie miały miejsce na przebiegu Drogi Krajowej nr 8 w Suwałkach. Dzień przed ostatnim z protestów do Suwałk dotarł oficjalny komunikat z Ministerstwa Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej, w którym poinformowano, że budowę obwodnicy zaplanowano na lata 2014-2020, a pieniądze na jej realizację mają pochodzić z funduszu polityki spójności. Zapewnienie miało swoje odbicie w rzeczywistości. 1,5 roku później 12 listopada 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, która jest inwestorem, ogłosiła przetarg na budowę suwalskiej obwodnicy, który został rozstrzygnięty 12 sierpnia 2015 r. Przetarg wygrała firma Budimex, z którą podpisano umowę 29 września 2015 r. W tym wydarzeniu wziął udział Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. Dokument został podpisany w białostockiej siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 27 stycznia 2017 r. Bogdan Paszkowski, wojewoda podlaski, podpisał tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie obwodnicy miasta Suwałki. Ten podpis zwieńczył całą walkę o obwodnicę Suwałk.
Autor: UM Suwałki