18.05.2018
Są dobre informacje ws. budowy pasa startowego w Suwałkach. Wojewoda Podlaski równo tydzień temu wydał pozwolenie na budowę. W piątek (18 maja) władze Suwałk ogłosiły przetarg na tę inwestycję. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z założonym harmonogramem, prace zakończą się w połowie przyszłego roku.
– Temat budowy pasa startowego w naszym mieście przygotowujemy już bardzo długo, za każdym razem napotykając na jakieś przeszkody. Najpierw była to batalia o pozyskanie potrzebnych nam gruntów, a ostatnio kilkakrotnie składany do Wojewody Podlaskiego wniosek o wydanie pozwolenia na budowę – przypomina Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Dziś z radością mogę stwierdzić, że w końcu udało się pozyskać ten niezbędny do rozpoczęcia budowy dokument jakim jest pozwolenie na budowę – dodaje prezydent.
Równo tydzień temu, w piątek 11 maja Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję o pozwoleniu na przebudowę i rozbudowę lotniska w Suwałkach, które ma obecnie ponad 100 hektarów. W ramach inwestycji powstanie m.in. 1320 m betonowej drogi startowej.
Lotnisko w Suwałkach będzie miało zbliżone parametry do białostockiego na Krywlanach. Będą mogły na nim lądować śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki oraz małe samoloty.
– Wielokrotnie zapowiadałem, że od rozpoczęcia budowy dzieli nas tylko pozwolenie na budowę. Jesteśmy przygotowani do tej inwestycji, dlatego już dziś ogłaszamy przetarg na jej realizację. W przetargu wpisujemy, że termin realizacji to koniec czerwca przyszłego roku – informuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Zakres robót budowlanych obejmie:
• budowę głównej drogi startowej (DS-1) o długości 1320 m i szerokości 30 m;
• nawierzchni sztucznej wraz z pasem drogi startowej o nawierzchni trawiastej oraz z płytą do zawracania przy DS-1 o nawierzchni sztucznej;
• budowę płyty postojowej PPS o wymiarach 65 m x 130 m o nawierzchni sztucznej;
• budowę drogi kołowania DK szerokości 15 m, łączącej drogę startową DS-1 z płytą postojową PPS, nawierzchni sztucznej;
• budowę drogi startowej (DS-2) o długości 800 m i szerokości 60 m o nawierzchni naturalnej darniowej;
• budowę niezbędnej infrastruktury technicznej.
Szacunki – w kwestii kosztów wykonania tej inwestycji – to 15 mln zł. Jednak dopiero przetarg zweryfikuje, czy uda się prace zamknąć w takiej kwocie.
Przypomnijmy, że niemal rok temu umowę o dofinansowaniu budowy lotniska kwotą aż 10 mln zł władze Miasta Suwałki podpisały z Maciejem Formanowiczem, prezesem Fabryk Mebli Forte, które niedaleko suwalskiego lotniska, w Dubowie Pierwszym, wybudowały fabrykę płyt wiórowych i budują fabrykę mebli.
Jest też inne źródło sfinansowania budowy. Oficjalną deklarację już w ubiegłym roku, w przeddzień referendum w sprawie lotniska regionalnego, złożyły samorządowe władze województwa podlaskiego. Marszałek Jerzy Leszczyński zapewnił o dołożeniu pieniędzy na lokalne lotniska w Białymstoku i Suwałkach. Wiemy, że na białostocki pas startowy Marszałek przekazał aż 16 mln zł.
– Powoli docieramy do finału rozpoczęcia budowy pasa startowego. Mam nadzieję, że lada tydzień na plac budowy wjedzie ciężki sprzęt i Suwałki już w przyszłym roku będą otwarte na pasażerów podróżujących samolotami – podsumowuje prezydent Suwałk.