14.08.2017
Wymagania, jakie zawierają oferty pracy, odnoszą się nie tylko do kwalifikacji potencjalnego pracownika. W wielu zawodach ważną rolę odgrywają również kompetencje miękkie, tzn. umiejętności społeczne i cechy oraz naturalne predyspozycje zatrudnionego.
Praca na określonym stanowisku wymaga nie tylko wiedzy fachowej i konkretnych umiejętności, takich jak obsługa określonych programów komputerowych czy znajomość języków obcych. Liczą się również kompetencje miękkie, takie jak:
1. Umiejętność pracy w zespole
Pracownicy zatrudnieni w firmach, w których realizuje się projekty, muszą umieć pracować w grupie. Zdolność przedkładania celów przedsiębiorstwa nad niechęć wobec konkretnych osób i osobiste urazy stanowi przejaw profesjonalizmu. Dzięki sprawnemu działaniu zespołu można skutecznie realizować założone cele.
2. Umiejętność rozwiązywania konfliktów
Konieczność dotrzymywania krótkich terminów, nadmiar obowiązków itp. – to przykładowe czynniki, które często leżą u podłoża konfliktów w miejscu pracy. Dojrzały pracownik potrafi budować konstruktywne relacje ze współpracownikami. Dzięki temu może skupić się na swoich zadaniach.
3. Komunikatywność
Umiejętność wyrażania się w klarowny sposób i zdolność do aktywnego słuchania – tym właśnie jest komunikatywność. Osoba, która potrafi skutecznie porozumiewać się z ludźmi, jest w stanie budować dobre relacje zarówno ze współpracownikami, jak i z klientami. Dzięki temu może realizować cele ważne dla firmy.
4. Odporność na stres
Pracownik, który wykonuje trudną i odpowiedzialną pracę, powinien mieć rozległą, ugruntowaną wiedzę fachową. Ważne, by posiadał również umiejętność działania pod presją czasu. Oczekuje się od niego również opanowania. Trudno działać pewnie i skutecznie w warunkach silnego napięcia i stresu – pracownicy tacy jak lekarze, policjanci itd. muszą panować nad emocjami.
5. Kreatywność
Są profesje, w których ogromne znaczenie ma zdolność do improwizowania i twórcze myślenie. Kreatywność to cecha szczególnie ważna w przypadku nie tylko artystów czy grafików, ale również opiekunów, nauczycieli, pracowników agencji reklamowych itp. Umiejętność twórczego rozwiązywania problemów spotykanych w pracy liczy się niemal w każdym zawodzie.
6. Inicjatywa
Pracownik powinien wykonywać polecenia swoich przełożonych, jednak musi również wykazywać się inicjatywą. Oczekuje się od niego aktywności i pewnej samodzielności w działaniu. Bezczynne czekanie na kolejne polecenie pracodawcy nie świadczy o nim dobrze i zmniejsza jego szanse na otrzymanie awansu w przyszłości.
7. Elastyczność
Umiejętność dostosowywania się do panujących warunków to jedna z ważniejszych cech, jakie powinien posiadać dobry pracownik. Rynek pracy nieustannie się przeobraża, a zatrudniony powinien być w stanie przystosowywać się do zachodzących zmian.
8. Zarządzanie sobą w czasie
Efektywne wykorzystywanie czasu pracy decyduje o wydajności pracownika. Doskonała organizacja pracy jest niezbędna, jeśli chce się działać nie tylko szybko, ale również skutecznie.