28.08.2020
Kraj/region
Modernizacja linii kolejowej numer 41 na trasie Gołdap – Olecko – Ełk może stać się faktem. Wniosek o przywrócenie dawnego połączenia trafił do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. O pieniądze z rządowego programu Kolej+ ubiegają się samorządy z całej Polski.
W pierwszym etapie krajowa spółka kolejowa przyjęła blisko 100 wniosków o przywrócenie ruchu pociągów na wyłączonych z użytku trasach lub budowę nowych trakcji.
Najwięcej, bo aż 19, złożyło województwo śląskie. Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mówi, że teraz spółka będzie je szczegółowo rozpatrywać.
Zakwalifikowane do programu samorządy będą miały dokładnie rok na to, by opracować studia analityczne, które dokładnie pokażą przebieg tras i wpływ połączeń na komunikację w regionie. Na podstawie rankingu gotowych projektów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybiorą te, które trafią do realizacji. Kiedy rozpoczną się prace na wybranych trasach?
Pierwsze efekty mają być widoczne już w 2023 roku. Dotychczasowe zainteresowanie programem Kolej+ przerasta możliwości budżetowe tego projektu. Ministerstwo Infrastruktury zaplanowało, że na program wyda około 5,6 miliarda złotych. Tymczasem nadesłane wnioski obejmują projekty na kwotę około 25 miliardów złotych.
Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego zgłosił do konkursu także m.in. renowację linii kolejowej nr 223. Jeżeli ten projekt pomyślnie przejdzie weryfikację, możliwe, że już w 2023 roku pasażerowie pojadą pociągiem z Czerwonki przez Mrągowo i Mikołajki aż do Orzysza.
Źródło: Radio 5
Autor artykułu: mp