05.01.2019
Trudne warunki były na drogach regionu po nocnych opadach śniegu i silnym wietrze – miejscami było bardzo ślisko! Na większości dróg występowało błoto i śliskość pośniegowa. Miejscami pojawił się pod błotem lód. Drogowcy pracują pełną obsadą, jednak przypominają o kolejności i standardach odśnieżania i zwalczania śliskości zimowej.
W sobotę (05.01.19) rano niektóre trasy były poważnie zawiane śniegiem – jak na przykład droga Suwałki – Sejny w okolicach Leszczewka i Starego Folwarku, Suwałki – Filipów czy Suwałki – Kaletnik. Ciężko jechało się z Rutki Tartak i Wiżajn do Suwałk. Okolice Raczek również były zaśnieżone – ciężko jechało się w okolicach Janówki. Natomiast trasa Raczki – Suwałki bez większych utrudnień. Spore problemy miały też w regionie ciężarówki odbierające mleko od gospodarzy.
Bardzo ślisko było też na krajowej ósemce Suwałki – Budzisko. Kierowcy alarmowali, że trasa jest miejscami zawiana i pokryta lodem, tak że nocą samochody miały niejednokrotnie spore problemy z podjazdem pod najmniejsze wzniesienie. Jak poinformował Radio 5 Dyżurny Zimowego Utrzymania Dróg z Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku obecnie na drogach wojewódzkich pracują pługi i solarki, ale kierowcy muszą uważać – dodał.
– Czyżby zima zaskoczyła drogowców – pytali dzwoniący rano do Radia 5 kierowcy.
Tymczasem synoptycy ostrzegają przed kolejną porcją opadów śniegu i zimową aurą w regionie. Temperatura spadnie też z -1 stopnia Celsjusza dzisiejszej nocy do – 3 w ciągu dnia i do -7 a nawet -9 stopni przy gruncie w nocy soboty na niedzielę. Będzie bardzo ślisko – na drogach i chodnikach może wystąpić gołoledź.
Kierowcy – pamiętajcie o dostosowaniu prędkości do trudnych warunków.
Zimowe utrzymanie dróg w Polsce obejmuje wiele działań, mających na celu zmniejszenie zakłóceń ruchu drogowego wywołanych czynnikami atmosferycznymi. Do działań tych zalicza się usuwanie śliskości zimowej (gołoledź, lodowica, śliskość pośniegowa), za pomocą jednej z trzech metod: zapobiegawczą, likwidacyjną lub zwiększania szorstkości. Metody te generalnie polegają na pokryciu jezdni środkami chemicznymi, niechemicznymi (piasek, kruszywo naturalne, sztuczne), lub jednoczesnym zastosowaniu środków chemicznych i niechemicznych.
Autor: SzK